Een dik of vies oog – Paardenpraktijk Utrecht

Een dik of vies oog

Het is zomer, er zijn veel vliegen en jouw paard heeft een dik en vies oog. Niet erg, toch?

Zeker in de zomer komt het vaak voor dat paarden wat viezigheid in de ooghoek(en) hebben. Uiteraard kan dat komen door irritatie en/of infectie van vliegen of zand. Dan is het bijna altijd voldoende om de buitenkant van het oog dagelijks een of twee keer schoon te maken met milde vloeistoffen zoals kamillethee of (afgekoeld) gekookt water op wattenschijfjes of schone doek. Een goed vliegenmasker en een veterinaire oogzalf met vitamine A kunnen zeker helpen om deze ontsteking van het oogslijmvlies (conjunctivitis) onder controle te krijgen.

Maar, het wordt een ander verhaal als de oogleden dik worden,  met het oog knijpt, anderszins pijn toont, of koorts heeft.

Een paard met een of meer van deze symptomen kan alleen een onschuldige irritatie van de oogslijmvliezen hebben, maar net zo goed een probleem van het hoornvlies of andere ernstige aandoeningen in de diepere delen van het oog zoals de oogbol. Symptomen als pijn aan het oog, verhoogde gevoeligheid voor licht en verminderd zicht zijn bij paarden pas te herkennen als ze zeer ernstig zijn. Zonder deskundig onderzoek kun daarom je niet beoordelen of er niet tóch meer aan de hand is. Daarom is het altijd aan te bevelen om, als er meer te zien is dan een beetje viezigheid, onderzoek te laten doen door je dierenarts.

Ontstekingen binnenin de oogbol  ontwikkelen vaak heel snel, en kunnen heftig en erg pijnlijk zijn. En om het nog moeilijker te maken: resten van ontsteking zoals pus of ander ontstekingsmateriaal in de oogbol, lossen nauwelijks op en kunnen niet of nauwelijks meer uit het oog verwijderd worden. Er is immers geen afvoer of opening naar buiten. Ontstekingsmateriaal in het oog kan het zicht van het paard voor altijd belemmeren.

Als er meer aan de hand is dan een ontsteking van de oogleden moeten altijd heel andere en soms zeer intensieve behandelingen ingezet worden. Voor iedere aandoening zijn andere medicijnen nodig, altijd moeten meerdere keren per dag oogdruppels en/of zalven in het oog worden aangebracht en vaak moet de patiënt pijnstillers krijgen. Bij te late, onjuiste of onvolledige diagnose en/of behandeling kan het paard onnodig lijden of zelfs een oog verliezen.

Zonder een onderzoek van de oogbol met ooglamp met lens, kleurstof voor het oog en speciale druppels, kan niet beoordeeld worden of er “alleen maar” een ontsteking is van de binnenkant van de oogleden . Het normale onderzoek kan alleen uitgevoerd worden in een ruimte die niet te licht is en soms moet het paard ook een roesje (sedatie) of pijnstilling krijgen om het onderzoek goed uit te kunnen doen.

Als een paard alleen wat pus in een ooghoek heeft, kun je het zelf een dagje aankijken en behandelen. Vertrouw je het niet, zie je zwelling, beschadiging, een grijze waas, een vreemde bolling of vocht op de oogbol, knijpt hij/zij met het oog, lijkt het paard op een andere manier pijn of ongemak te hebben of heeft hij/zij koorts? Vraag altijd aan je dierenarts of die binnen een halve dag komt kijken. Gebruik nooit oude medicijnen of druppels/zalven die voor een ander paard of ander probleem gebruikt zijn.

Een vies of dik oog door vliegen/irritatie is zonder goed onderzoek meestal niet te onderscheiden van het beginstadium van een ernstige oogaandoening.

Wil je weten hoe je zalf op een paardenoog moet aanbrengen? Kijk dan even op onze pagina: Het zalven van een paardenoog